Program čtenářské gramotnosti pro žáky 1. stupně ZŠ
Výrok, že „čtení knížek je super“ neslyšíme od žáků základních škol zrovna často. Leckdy učitelé ani nemají přehled, jak často a jaké knížky děti doma čtou. Samozřejmě se snaží tuto informaci získat a určitě také děti ke čtení motivují, například získáním malých (či velkých) jedniček za přečtenou knihu, často ale i mezi pedagogy převládá názor, že čtenářství nebo nečtenářství je plně v kompetenci rodičů nebo dětí samotných. Co mě u mých tří dětí, které již prošly prvním stupněm vzdělání, vždy znovu a znovu překvapilo (a určitě mě překvapí i u čtvrtého dítka) je fakt, že ačkoli poctivě prošly čtením několika čítanek, a tedy stovkami krátkých textíků nejrůznějších žánrů, nikdy je čítanková četba nemotivovala k přečtení celé knihy. Také se se třídou během krátké exkurze podívaly do knihovny, nicméně na otázku, jak se jim v knihovně líbilo, mi shodně odpovídaly, že „jim tam prostě ukázali knihy“ a samy od sebe neměly v plánu knihovnu znovu navštívit. Na základě této skutečnosti jsem došla k závěru, že s čítankami a klasickými exkurzemi do knihoven je „něco špatně“ a hledala jiné způsoby, jak děti ke čtení opravdu přitáhnout. Když se v mé hlavě jednoho letního dne naprostou náhodou zrodil projekt Stonožka Knihoběžka, věděla jsem, že v souvislosti s (ne)čtenářstvím budu hledat alternativy k zaběhanému „čítankovému“ systému a zaběhaným „exkurzím do knihoven“.
Stonožka Knihoběžka se tedy rozhodla vzít problematiku čtenářské gramotnosti, a zvláště motivaci ke čtení takříkajíc „z gruntu“ a připravila pro pedagogy a knihovníky ucelený soubor zážitkových aktivit, díky kterému mohou svým žákům názorně přiblížit, jakou roli mohou knihy hrát v jejich životě, co díky nim mohou prožít, jak se mohou zdokonalit v používaní mluveného i psaného českého jazyka a jaké další dovednosti díky pravidelnému čtení a práci s texty získávají.
A to vše ZÁBAVNOU FORMOU, která děti přirozeně vtáhne do čtenářských aktivit!
- Program je určen pro žáky 1.-5. tříd, náročnost jednotlivých aktivit je přizpůsobena konkrétnímu stupni. Probíhá ideálně ve spolupráci s dětským oddělením místní knihovny. Je také vhodný jako projektový den na konci školního roku, kdy je již učivo probráno a je více prostoru na speciální aktivity nebo například v rámci příměstského tábora.
- Náhled konkrétníchaktivit používaných během programu:
- Základní orientace v knižní terminologii
- Základní orientace v literárních žánrech
- Principy dílny čtení
- Prezentace knihy na základě vlastního výběru
- Principy role playing
- Metody kritického myšlení
- Vyplňování pracovních listů, grafických organizérů
- Výtvarná dílna na základě četby
- Zkouška kreativního psaní (3.-5. třída)
- Principy hlasování, vyplňování anket a zpětné vazby (4.-5. třída)
Program je přínosný pro učitele i žáky. Učitelům ukazuje různé způsoby práce s knihami; žáci mohou na vlastní kůži prožít, že čtení knih není v žádném případě nuda. Program žáky maximálně motivuje k tomu, aby začlenili knihy a čtení mezi každodenní aktivity, pravidelně navštěvovali knihovnu, a dokonce zvážili návštěvu knihkupectví. A naznali, že čtení opravdu JE SUPER!