Děti přečtou spoustu knih ve škole i v knihovně

Díky svému novému působení v malé obecní knihovně se intenzivně zamýšlím nad tím, jak více propojit děti s knihami, a jako nejefektivnější možnost mi vychází větší propojení škol s knihovnami. Zatímco do knihovny vždy přijdou pouze některé děti, ve škole se děti přirozeně vyskytují v hojném počtu 😊  a navíc jsou velmi často i v pracovním módu. Návštěvu paní knihovnice nebo pana knihovníka tedy přijmou jako příjemné rozptýlení a během programu si často vůbec neuvědomí, že pracují na rozvíjení své čtenářské gramotnosti nebo kreativního psaní. Učitelům nebo knihovníkům doporučuji v pravidelných (ideálně měsíčních) intervalech buď v prostředí třídy nebo knihovny realizovat tematicky zaměřený čtenářský program. Další možností je uspořádání Dílny čtení, při kterém si žák sám volí knihu, která ho zaujme a kterou se bude zabývat. Osobně volím raději pobyt ve školní třídě, protože je tam dostatek místa pro všechny a děti mají po ruce pomůcky jako psací potřeby, nůžky, lepidla. Zatímco mnoho učitelů i rodičů tvrdí, že děti doma dobrovolně „nečtou“ (zvláště chlapci), často si neuvědomují, že právě ve škole může proces četby pravidelně probíhat, třeba i na úkor ukázkových čítankových textů. Ohledně praktických podnětů a nástrojů pro práci během tematických programů a dílen čtení vřele doporučuji materiály volně dostupné na www.ctenarskekluby.cz a publikace z Nakladatelství Šafrán od Kateřiny Sládkové, zvláště „Dílna čtení se sadou otázek“ (www.nakladatelstvi-safran.cz)

 Knihovnický kouteček čtenářsko-prožitkový

Přeji si, aby dětští i dospělí návštěvníci knihovny nejenom v rychlosti vraceli a půjčovali si knihy domů, ale aby v knihovně chtěli strávit o pár minut navíc a přímo na místě měli možnost vyzkoušet si takový mini-čtenářský zážitek. Pro tento účel se hodí vytvoření tzv. knihovnického koutečku, který se například jednou za čtrnáct dnů nebo jednou za měsíc tematicky mění. Může se jednat o křesílko se stolkem, pohovku nebo deku na zemi s připravenou knihou a odpovídajícími rekvizitami. Dnešní tip je na knihu Jitka a kytka od Olgy Černé s ilustracemi od Michaely Kukuvičové, vydanou nakladatelstvím Baobab.

Tematicky se jedná o prožívání nemoci v podání holčičky Jitky a její cestu k uzdravení. Vytvořením malého „ležení“ pro pacienta s dekou, citronem, pomerančem, zázvorem, teploměrem, krabičkou od prášků, čajem a knihou (nebo více knihami) vytvoříme atmosféru marodění. Můžeme donést též pokojovou květinu, jejíž listy nebudeme kreslit na zeď (jako Jitka), ale na flipchart nebo velkou čtvrtku. Nebo můžeme s dětmi vyrobit přáníčka s přáním uzdravení a spolu s knihou k zapůjčení je donést nemocným spolužákům. K předčítání menším dětem během otevíracích hodin knihovny doporučuji sjednat si děvčata nebo chlapce z vyšších ročníků základní školy, které můžeme za tuto laskavost odměnit nějakou sladkou drobností.